Zamiary wprowadzenia do produkcji nowych, mocniejszych, a zarazem cięższych silników, wymusiły rozpoczęcie prac nad nowym rodzajem ramy. Silniki o najwyższych mocach wymagają znaczącej ingerencji w podstawowe reguły projektowania ram ppg.

Wraz ze wzrostem mocy silnika oprócz zamierzonego większego ciągu, pogłębiają się niestety wszystkie niekorzystne zjawiska związane z pracą śmigła, wibracjami, hałasem, czy też znaczącym ciężarem silnika. 

Mają one nie tylko wpływ na komfort lotu, ale też na bezpieczeństwo. Problem ten daje się odczuć już w trakcie lotu po prostej, jednak przy niezbyt gwałownych manewrach połączonych na przykład z jednoczesnym operowaniem speed-em, możemy uzyskać niespodziewane zachowania układu napęd-skrzydło, których nie znaliśmy latając z mniejszymi silnikami. W odróżnieniu od istniejących popularnych konstrukcji w których rama jest prostopadła do podłoża lub odchylona do tyłu, delta została nachylona znacząco w przód. Pozwala to spełnić nowe wymagania wyważenia napędu. Ciężki napęd znacznie łatwiej zakłada się na plecy. Jego pozycja w trakcie lotu jest dużo korzystniejsza dla efektywnego opływu powietrza, a tuż po starcie znakomicie ułatwia wsiadanie w uprząż. W trakcie lotu uzyskujemy lepszą pozycję pilota względem wektora ciągu, poszerzając działanie ruchomych wypór. Zbiornik paliwa znacząco oddala się od śmigła. Ułatwia napływ strug, zmniejsza halas i drgania śmigła. Ponadto środek ciężkości zbiornika znajduje się bezpośrednio poniżej osi obrotu wypory, przez co ubytek, lub uzupełnienie poziomu paliwa nie mają wpływu na wyważenie napędu, a cień aerodynamiczny jaki tworzy zbiornik jest mniejszy niż w standardowej konstrukcji i komponuje się łagodnie z sylwetką pilota. Ważną cechą delty jest możliwość zamontowania silnika bardzo blisko ciała pilota. Ma to znaczenie nie tylko jako wpływ na odczuwanie ciężaru napędu na plecach, ale jest ważne jako element skupienia masy jak najbliżej osi obrotu wypory. Szeroka podstawa ramy sprawia, że napęd stoi stabilnie nawet na bardzo nierównym podłożu.

Testujemy kolejną wersję ramy z 45 konnym silnikiem mającym ok. 115 kg ciągu statycznego. Seryjne ramy będą służyć do silników o pojemności 150-250 cm3.

Wzór delty został zastrzeżony w Urzędzie Patentowym RP. Numer zgłoszenia W123442 z dnia 14.10.2014

Marzec, 2015.